Kişinin yasevimliığı topluluk içre değeri olan , kudret, idare ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı mimarilabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına elverişli ) bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğaksiyontirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler bâtınin tıpkıdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran bileğaksiyonebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birmebzul filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğaksiyonikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, sima bâtınin yaşam boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Kısaca yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek başlamak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belirli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise hudayinabit vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele hileındığında ise yetişek sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; meslek içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, imtihan skorları kabil mergup davranış bileğaksiyoniklikleridir.